9/02/2015

LCHF Knäckebröd

Väldigt gott knäckebröd! Brukar inte gilla brödkryddor, men i detta bröd är det jättegott! Har det både till frukost & till maten. Jättegott med svampsmör på som man lätt gör själv.



2 dl mandelmjöl
1 dl hackad mandel
3/4 dl solrosfrön
0,5 dl chiafrön
0,5 dl sesamfrön
1/4 dl pumpakärnor
1 msk fiberhusk
3 tsk mortlad fänkål
3 tsk mortlad anis

0,5 dl kallpressad rapsolja
2,5 dl hett vatten



Så här mumsar du till det;



* Sätt ugnen på 150 grader
* Klä en plåt med bakplåtspapper
* Mortla kryddorna
* Hetta upp vattnet
* Hacka mandlarna
* Blanda alla torra ingredienser i en skål
* Häll i oljan & blanda
* Häll i hett vatten & blanda
* Lägg upp på bakplåtspappret och tryck ut hela degen med kallblötta händer tills den täcker plåten; 

Grädda i mitten av ugnen i 60 min, kolla om den fått fin färg. Jag brukar släppa ut lite varmluft efter en timma och sen köra 10 min till. Beroende på din ugn, kanske det krävs 5-10 min ytterligare. Kolla brödet mot slutet! Lägg på galler & låt svalna.  
Jag gillar inte den nötiga smaken i många kallpressade rapsoljor. Brukar köra på den blommiga varianten. Men nu har jag hittat en supergod rapsolja som smakar ljuvligt! Använder den i allt; matlagning, bakning, såser, pesto, röror, stekning ja allt! Finns på Coop men vill man ha stor förpackning eller beställa direkt från tillverkaren, så kopiera denna adress; 

http://www.gunnarshog.se/index.php?route=product/category&path=67_60





Inga kommentarer: