8/04/2013

LCHF Zucchinibaguetter



Jag köpte Mariann Anderssons brödbok och gjorde dessa. Blev väldigt goda! Dom här passar sig bäst att äta nygräddade & avsvalnade.


4 Ägg
1,5 dl finriven ekologisk oskalad zucchini
90 g mandelmjöl
25 g fiberhusk
10 kokosnötsmjöl
65 g oskalade sesamfrön
5 g bakpulver
2 g flingsalt från havet


Så här mumsar du till det;


* Sätt ugnen på 190 grader.
* Vispa äggen med elvisp i minst 3 minuter.
* Tillsätt zucchinin & rör om.
* Ta en ny bunke & blanda resterande ingredienser.
* Blanda blandningarna med varandra & låt stå & svälla i ca 10 min.
* Forma antingen 2 stora eller 4 små baguetter & lägg på en bakplåtsklädd plåt. Jag brukar kallblöta mina händer.
* Skär med en vass kniv 3 jack i varje baguett.
* Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min för dom stora och ca 22 min för dom små. Dom ska ha en gyllene färg.
* Låt svalna på galler.



Tips!


Om du vill ha en krispigare yta, ta en långpanna med vatten och ställ längst ner i ugnen samtidigt som du sätter på ugnen.







Inga kommentarer: