1/27/2013

Ljuvligt goda LCHF semlor.





Har aldrig provat göra semlor, varken glutenfria eller LCHF vänliga. Jag var säker på att mitt första försök skulle bli en svampig historia i konsistensen. Jag experimenterade också med receptet och gick utanför det. Men dom blev ju klockrena! Nu ska jag börja äta semlor året runt : ) 


4 ägg
3,5-4 msk Ica stevia strö
1 dl grädde
2 msk kokosnötsmjöl
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1,5-2 tsk mald kardemumma


Mandelmassa:

100 g nymald mandel MED skal
1,5 msk sukrin melis
0,5 krm stevia
ca 0,75 grädde


Samt vispad grädde & sukrin melis att strö på.



Så här mumsar du till det;




* Sätt ugnen på 175 grader
* Vispa ägg & sötning poröst & länge!
* Häll i övriga ingredienser & rör om.
* Låt svälla i ca 10 min.
* Ta med kalla smått blöta händer & forma till 5 lika stora bollar & lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
* Grädda i mitten i ca 20 min.
* Lägg på galler & låt svalna helt.








Medan du låter dom svalna kan du göra mandelmassan. Jag har en söt liten mandelkvarn som jag tar vanlig mandel och maler själv, det tar bara 30 sek. Behåll skalet på, det smakar SÅ mycket godare då!!! Provade göra en gång med skalade och det smakade mycket mindre mandel & lite som barnmat. Usch! Mixa sen allt i mixern. Jag gillar lite lösare konsistens på mandelmassa och inte för sött, så testa dig fram vad du gillar :)




Skär av toppen på bullen, ta en tesked och gröp ut innankråmet och fyll med mandelmassa. Jag gillar grädde när den inte är så hårt vispad att den blir grynig, utan len & mjuk i munnen. Spritsa ut önskad mängd. Lägg på locket och strö över lite sukrin melis. Jag använder mig av en tesil som jag stöter till lite lätt med fingret :)






1 kommentar:

ingis sa...

galet vad goda de ser ut!! kärlek i semmelcellerna