7/19/2011

Mörk chokladkaka med muscovadotryffel!



Om du inte är så förtjust i väldigt söta bakverk & om du älskar mörk choklad, så är detta bakverk något för dig! Både kakan & tryffeln är fylld med mörk choklad & mörkt muscovadoråsocker! Vill man ha en "vuxnare" smak, så kan man ha i lite konjak i tryffeln. Denna kaka ska avnjutas i mindre bitar.


200 g smör
200 g mörk choklad (jag använder Lind´s 85%)
2 dl mörkt muscovadoråsocker
1 krm vaniljpulver (om du använder vaniljsocker, ta 2 tsk)
4 ägg
0,5 tsk bakpulver
100 g Semper Fin Mix (Glutenfritt mjöl)


Tryffel:

200 g mörk choklad (jag använder Lind´s 85%)
1,5 dl vispgrädde
2 msk mörkt muscovadoråsocker
25 g smör
Ev. 3 msk konjak


Så här mumsar du till det:


* Sätt ugnen på 200 grader & smörj en form (ca 24 cm).
* Smält smör i vattenbad, tillsätt chokladen & rör tills det blir en jämn smet. Ta bort från plattan & tillsätt muscovadoråsocker & vaniljpulver & rör om.
* Blanda mjöl & bakpulver i en skål. Tillsätt äggen, ett i taget under vispning. Häll i chokladsmeten & rör om.
* Häll smeten i formen & grädda i nedre delen av ugnen i 20 min. Låt svalna.
* Blanda grädde & muscovadoråsocker till tryffeln & låt koka upp. 
* Bryt ner chokladen & rör om tills det smält. Rör i smöret. Tillsätt om så önskas, konjaken. Låt svalna lite innan du häller den över kakan. Förvara kakan i kylskåp!




Jag älskar muscovadoråsocker! Den ljusa påminner om smörkola & den mörka om lakrits i smaken. Ska experimentera med muscovadoråsocker i min brödbakning, tror det kan bli riktigt gott! Till detta recept har jag använt detta muscovadoråsocker:




2 kommentarer:

Nettan sa...

Den här kakan blev super god. Kommer bli många fler gånger! ska dock passa den i ugnen då jag första gången hade den inne lite för länge...
//Nettan

Jag sa...

Kul att du gillar den!