6/16/2011

Supermumsiga kardemummamuffins!



Detta recept kom jag på igår och stod och chansade vilt med hur mycket av ingredienserna jag skulle ta. Trodde jag skulle få göra om det några gånger innan det blev bra, men det blev succé redan på första försöket! En av dom godaste glutenfria muffins jag någonsin ätit. En ny favorit!


10 st

100 g mjukt smör
1,5 dl socker
2 ägg
90 g mandelmjöl
60 g jyttemjöl (Teff)
0,75 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver (om du använder vaniljsocker, ta 1 tsk)
1 tsk kardemumma
Ev. kardemummakärnor & strösocker till garnering

Så här mumsar du till det:

* Sätt ugnen på 225 grader & lägg en tom plåt överst i ugnen & en nederst i ugnen. Ta fram en tredje plåt och placera ut 10 st medelstora muffinsformar.
* Skär smöret i bitar, tillsätt socker och vispa poröst. Tillsätt sen ett ägg i taget under vispning.
* Blanda resten av ingredienserna i en skål och häll sedan ner det i smörblandningen och vispa ihop ordentligt.
* Fördela blandningen i muffinsformarna och grädda i mitten i ca 17 min.
* Ta lite kardemummakärnor i morteln, tillsätt lite strösocker & strö över blandningen på muffinsarna precis när dom kommit ut.
* Lägg dom på galler & låt svalna.

Dom var väldigt goda dagen efter då jag hade lagt dom i en burk i kylen!

Här kommer bild på jyttemjölet och vaniljpulvret som jag använder:


2 kommentarer:

Sara sa...

Vilken fantastiskt härlig blogg :)

Jag sa...

Tack!