8/29/2012

LCHF Chokladförälskelse


En chokladmoussekaka som smälter i munnen. Den här går åt fort! 



100 g smör
100 g 90% mörk kvalitetschoklad
2 ägg
1 dl vispgrädde
2,5 msk sukrin
1 krm bordsvatten arom vanilj
1 msk högkvalitetskakao
1 tsk vaniljpulver



Så här mumsar du till det:


* Sätt ugnen på 225 grader. 
* Smält smöret på låg värme & lägg i chokladen tills den smälter. Tillsätt grädden.
* Vispa ägg & sukrin i minst 3 min så det blir riktigt tjockt & fluffigt.
* Häll i chokladblandningen & resten av ingredienserna.
* Häll upp i en inte alltför stor form.
* Grädda i mitten i ugnen i ca 7 min.
* Låt svalna & sätt in den i kylen. Vill du avnjuta den så fort som möjligt så sätt in den i frysen en stund.



Jag använder ju silikonformar & då behövs ingen insmörjning av ugnsformen, men har du ej silikonform, så smörj in din form!

Den här chokladförälskelsen kan man ju avnjuta tillsammans med något extra om man vill. Jag gillar den som den är, men man kan vispa grädde till, ha lite rårörda hallon till eller vad fantasin & smaklökarna känner för helt enkelt!




På lchfbutiken.se kan man beställa aromer. Jag har köpt några stycken därifrån och i denna har jag i lite av vaniljaromen. Jag köpte även amaretto arom som jag ska prova att ha i nästa gång!

Inga kommentarer: