1/11/2012

Kärleksfrallor!



Härligt goda frallor som har blivit en stor favorit på sistone, därav namnet. Dessa små glutenfria kärleksfulla frallorna är gjorda på mitt favoritmjöl från Provena som är havrebaserat, underbara durramjölet samt sojamjöl. MUMS!!! Jag har bara gjort detta brödet med min KitchenAid, så om du ej har någon köksmaskin, så köp en!!!!!! :)


75 g röd färsk jäst
5 dl vatten (37 gradigt)
0,5 dl olivolja
Ca 1 msk havssalt
1 ägg
0,5 dl mörk sirap
1,5 msk fiberhusk
270 g Provena flour mix with oats
140 g durramjöl
1 dl sojamjöl
1,5 krm bikarbonat


Så här mumsar du till det:


* Smula jästen i skålen. Häll på vattnet och vispa med maskinen tills jästen löst sig.
* Häll i olja, salt, ägg, sirap och husk. Blanda alltsammans med vispen och låt sen smeten vila i ca 10 min.
* Blanda Provena flour mix, durramjöl, sojamjöl och bikarbonat i en separat skål.
* Byt vispen till beaterbladen och häll sakta i mjölblandningen medan du kör på lägsta hastighet. Kom ihåg stänkskyddet! När allt mjöl är i, vrider du upp till högsta hastighet och kör i ca 10 min.
* Ta fram 2 plåtar med bakplåtspapper, strö lite mjöl på bordet och forma små frallor. Det ska vara ca 12 st på en plåt, så ca 24 st totalt. 
* Lägg över en bakduk på vardera plåt och låt jäsa i rumstemperatur i ca 40 min.
* Sätt ugnen på 250 grader.
* Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 10 min.
* Mumsa!





6 kommentarer:

Suzanne sa...

Det låter jättegott och jag vill gärna prova men var hittar man durramjöl?

Jag sa...

Durramjölet hittade jag på matmässan för allergiker förra året i Kista. Det var FriendsofAdam som sålde det. Det kostade 70:- per påse. Dom har en affär i Stockholm samt en webshop. Gå in på deras hemsida och kika. Där finns även telefonnummer till dom.

Anonym sa...

men vad lycklig jag blir :) Skönt att få recept från annat än förpackningar!!
Kram Petra
http://frublom.blogg.se

Jag sa...

Härligt! Kul att jag kan bidra : )

Anonym sa...

Hejsan!
Trevlig blogg du har. Var köper du Sorgum-mjölet?
är det mörkt eller ljust?

Jag sa...

Hej!

Sorghum mjöl är detsamma som durramjöl. Det kan du köpa hos Friends Of Adam. Kolla deras hemsida! Bob´s Red Mill Sorghum Flour har jag köpt i Usa. Men det är samma.

Det är inte vitt, men ljust!

Ha det bäst!
/Emma