6/20/2011

Pepparrotsfylld lax med ugnsrostade grönsaker & örtglaze!



Mums fillibabba!

Första gången jag gjorde denna så blev det lite väl mycket flingsalt. Så ta bara litegrann där det ska vara flingsalt! Sen fuskade jag första gången jag gjorde denna & tog frysta örter istället för färska & då blev glazen väldigt vattnig & inte alls lika god, så kör med färska örter!


2-3 port


Ca 450-500 g lax
150 g naturell färskost
2-3 msk färsk riven pepparrot
Ca 4-5 krm flingsalt från havet
1 krm nymald svartpeppar

1 grovhackad röd paprika
1 grovhackad Squash
1 rödlök skivad i klyftor
250 g plommontomater
Olivolja
Flingsalt från havet
Nymald svartpeppar

Glaze:

1,5 dl olivolja
1 dl färsk finhackad basilika
1 dl färsk finhackad persilja
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk citronsaft
1 tsk rivet citronskal
1 dl smulat vitt bröd (jag använder Fria limpan Grova)
1 liten nypa flingsalt från havet
Lite nymald svartpeppar


Så här mumsar du till det:


* Sätt ugnen på 200 grader.
* Skär en djup ficka i laxen där fyllningen ska vara:




* Blanda ihop färskost, pepparrot, salt & peppar. Fyll laxen med blandningen:



* Strö lite flingsalt över laxen, sätt den på en tallrik & ställ åt sidan så länge.
* Ta en stor ugnsform & ringla lite olivolja över botten. Lägg i alla grönsaker utom plommontomaterna. Strö över lite flingsalt & nymald svartpeppar. Sätt in i mitten av ugnen i ca 15 min.
* Under tiden gör du glazen, blanda ihop allt i en mixer & ställ åt sidan.
* När grönsakerna har varit i 15 min, tar du ut formen & lägger laxen i mitten. Nu lägger du även i plommontomaterna. In i ugnen igen i ca 15 min.
* När laxen är klar & du tagit ut den från ugnen, så ringlar du över örtglazen på laxen.

Mumsa!


Förra gången jag gjorde denna rätt använde jag Icas egna märke på färskosten, men denna gång handlade jag på Coop så då var denna det enda alternativet dom hade:



Och så min kära älskling som används till allt som görs i köket:


Inga kommentarer: